ایمنی جرثقیل های متحرک

جرثقیل متحرک

حمل و نقل ایمن و قابل اطمینان بار، برای فعالیت صنایع مختلف امری حیاتی است.

مثلا نیروی دریایی هر روزه از تجهیزات بالابری برای ارائه سرویس به  کشتی ها، زیر دریایی ها ، هواپیما ها و  صنایع کوچک استفاده می کند.این اقدامات باربرداری بارها و بارها اجرا می شوند و شامل هزاران جرثقیل و هزاران نیروی کار می شود.

عملکرد ایمن حین کار تجهیزات بالابری،  یک نکته کلیدی برای حذف صدمات وارده به دستگاه ها و جراحات نیروی کار است.

جرثقیل های متحرک تقریبا 8 درصد از حوادث باربرداری را در نیروی دریایی آمریکا  باعث می شوند و حدود 40 درصد از کل حوادث جرثقیل ها را به خود اختصاص داده اند.

 

بیشتر از نیمی از این حوادث بدون وجود هیچ گونه  باری روی قلاب جرثقیل اتفاق افتاده اند و جرثقیل های متحرک در برخی از جدی ترین حوادث دخیل بوده اند.

 

بررسی های انجام شده بین سال های 1998 و 2003 میلادی نشان داده که  در این مدت  تعداد 433 حادثه  در آمریکا برای جرثقیل های متحرک اتفاق افتاده که شامل 83 مورد  برخورد و تصادف، و 38 مورد سقوط بار، و 44 مورد برخورد هوک با قرقره، 38 مورد حوادث به دلیل بار برداری بیش از ظرفیت، و 22 مورد جراحات فردی  بوده است.

 

نتایج این مطالعه نشان داده است که 93 درصد از حوادث جرثقیل های متحرک بر اثر خطای انسانی رخ داده است که شامل استفاده  نادرست از جرثقیل، ریگری نادرست و عدم پیروی از رویه های اجرا شده قبلی بوده است.

 

مسلما تصمیماتی که روزانه توسط  تیم جرثقیل گرفته  می شوند تاثیر بسزایی در باربرداری ایمن خواهد داشت. اپراتوری جرثقیل های متحرک ، مبحثی است که تصمیم گیری درست در مورد آن می تواند  بازگشت سرمایه  بزرگی را برای صاحبان صنعت به همراه داشته باشد.

 

7 اصل اساسی که در ایمنی جرثقیل های متحرک نقش بسزایی دارند:

 

  • ایجاد یک واحد ایمنی
  • کارِ گروهی
  • نحوه راه اندازی جرثقیل های متحرک
  • درک ظرفیت جرثقیل و جدول بار جرثقیل
  • توجه به علائم ریگری و آموزش ریگر ها و افراد علامت ده به اپراتورها
  • روش های اپراتوری ایمن جرثقیل
  • حمل و نقل و ایمن سازی جرثقیل های متحرک

 

بخش اول: ایجاد یک واحد ایمنی

 

ایجاد یک واحد ایمنی برای جرثقیل های متحرک در ابتدا مستلزم پیروی از الزامات مراجع  ذیصلاح فنی می باشد.

 

همه افرادی که در اپراتوری جرثقیل دخیل هستند بایستی  بدرستی آموزش داده شده و دارای گواهی اپراتوری ایمن جرثقیل باشند.

 

اپراتورهای جرثقیل می بایست گواهی مربوط به نوع خاصی از جرثقیل را که با آن کار میکنند داشته باشند.

 

برخی از حوادث  را افرادی که کنترل مستقیم جرثقیل را بر عهده دارند سبب می شوند. که شاید به دلیل عدم آشنایی با آن نوع خاص از جرثقیل باشد.

 

سرپرستان بایستی قبل از تحویل جرثقیل به  اپراتورها  اطمینان حاصل کنند که آنها با انواع  و مدل های مختلف جرثقیل آشنایی دارند. اپراتورها همچنین بایستی توانایی خواندن و درک مطالب  دفترچه های راهنمای  جرثقیل و به خصوص جدول بار را داشته باشند.

 

ریگرهایی که در کنار جرثقیل کار می کنند هم باید به خوبی آموزش داده شده و دارای مدرک باشند.

 

سرپرستان هم بایستی الزامات باربرداری ایمن را بدانند. آنها به شدت تشویق می شوند که در دوره های مناسب  ایمنی جرثقیل حضور یابند تا اطلاعات بیشتری درباره جرثقیل ها و ریگری داشته باشند.

 

انتخاب جرثقیل مناسب برای کار، به ایجاد یک واحد قوی ایمنی کمک خواهد کرد. انتخاب جرثقیل مناسب این اطمینان را  به ما می دهد که خطرات  اضافی ایجاد نمی شوند.

 

سرپرست می بایست سایت محل کار را بازدید کرده و جرثقیل مناسب را برای کار مشخص کند. جرثقیل مناسب  بایستی توانایی بالا بردن و پایین گذاشتن بار را بدون افت برای تا حداکثر 80 درصد ظرفیت بیشینه اش را در شعاع کاری مورد نیاز داشته باشد.

 

فعالین در این حوزه همچنین باید باربرداری های پیچیده و مرکب را مشخص کرده و رویه هایی را برای هدایت آنها مشخص کنند.

 

باربرداری های پیچیده و مرکب شامل این  موارد می شود:

 

  • حمل و نقل مواد پر خطر
  • اشکال هندسی بزرگ و پیچیده
  • بالابری افراد
  • بالابری بالاتر از 80 درصد ( 50 درصد روی عرشه کشتی ها) ظرفیت اسمی
  • بالابری اشیائی که کاملا در آب فرو رفته اند و یا اندکی در آب هستند
  • بالابری با استفاده از چند جرثقیل یا چندین قلاب
  • سایر بالابری های پر خطر

 

افراد مسئول ریگری نیز باید باربرداری های پیچیده و چند گانه را شناخته و الزامات اینگونه بالابری ها را رعایت کنند

 

افراد فعال بایستی از اصول مدیریت ریسک اپراتوری ORM جرثقیل استفاده کنند تا بتوانند ریسک کار با جرثقیل های متحرک را اندازه گیری و مدیریت کنند.

 

فرایند ((ORM یک رویه منطقی برای تصمیم گیری اندازه گیری شده است که ریسک ها و خطرات کار با جرثقیل های متحرک را تا حد ممکن به این طریق برطرف میکند:

 

  • ابتدا خطرات را شناسایی می نماید
  • سپس هر خطر را از نظر احتمال وقوع و شدت یا تعداد تکرار ممکن برآورد می نماید
  • بر اساس این ارزیابی تصمیمات در خصوص ریسک گرفته میشود
  • و کنترل های مورد نیاز برای عملیات ایمن جرثقیل اجرا میشوند
  • در نهایت فعالیت های جرثقیل مانیتور میشوند تا هرگونه تغییرات در دستگاهها را که ممکن است خطرات جدیدی را سبب شوند ،مشخص شوند

 

برای بسیاری از بالابری های روتین و روزانه، فرایند کنترل تا حد زیادی به شرایط در حال اجرا بستگی دارد.

 

برای بالابری های پیچیده و چند گانه، فرایند های کنترلی باید رسمی تر و سفت و سخت تر انجام شود.

 

اگر حادثه ای اتفاق بیفتد:

 

  • ابتدا فعالیت ها را متوقف کنید
  • بار را در موقعیت ایمن قرار دهید
  • جرثقیل را از نظر عدم تردد افراد ایمن کنید
  • فورا با سرپرست خود تماس بگیرید
  • در سایت کاری بمانید و صحنه حادثه را به دقت نگاه کنید تا یک تحقیق میدانی انجام شود تا مطمئن شوید از این تجارب کسب شده در آینده استفاده خواهد شد تا از حوادث مشابه جلوگیری شود.

 

تمامی حوادث رخ داده بایستی به واحد های مربوطه گزارش شده و سوابق آنها طبق دستور العمل های موجود نگهداری شود

/ 0 نظر / 187 بازدید