نقش ایمنی در صنعت

ایمنی در آسانسور
نویسنده : محمد میلاد ناظران - ساعت ٦:۱۸ ‎ب.ظ روز یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸٧
 

انتخاب یک آسانسور

آسانسور بدون موتور خانه

تعریف ساده ی آسانسور و انواع آن

قطعات آسانسور

کارهای اجرائی کارفرما هنگام اجرای آسانسور در ساختمان

انتخاب یک آسانسور
آنالیز طراحی :
+ورودی
1-نوع ساختمان (مسکونی، تجاری،‌بیمارستانی، مدرسه و غیره)
2- تعداد کل طبقات
3- تعداد طبقات جمعیت دار
4- اگر واحد غبر مسکونی است تعداد اتاقها در هر واحد و تعداد واحدهای هر طبقه و در غیر اینصورت مساحت مفید هر طبقه
5- جمعیت هر طبقه
6-کل تراول (‌طول مسیر حرکت آسانسور)
7- ارتفاع طبقات
8- در صورت خاص بودن ساختمان (مهد کودک، خانه سالمندان، معلولین و...)
+پردازش
1-تعیین جمعیت کل
2- تعیین جمعیت در زمان ترافیک
3- زمان انتظار برای دریافت سرویس (
Interval)
4-زمان یک سفر کامل
Round Trip Time
پارامترهای مهم مؤثر در محاسبه زمان یک سفر کامل:
- زمانهای پیاده و سوار شدن
- زمانهای پرش
+خروجی
تعداد آسانسور
سرعت آسانسور
ظرفیت آسانسور
نوع کنترل:
- گروهی و تعداد آن
- مجزا

طراحی آسانسور
پس از آنالیز ترافیک و بررسی محدودیتهای ابعادی که بر اساس فرم صفحه بعد اطلاعات اولیه آن از طریق بازدید از محل و یا نقشه های ابعادی و مشاوره با کارفرما صورت می گیرد. امر طراحی آسانسور صورت می گیرد.
فاز اول_بررسی و تعیین ابعاد و اندازه ها
فاز دوم _ بررسی و تعیین مشخصات فنی قطعات
فاز سوم _تهیه ی نقشه های اجرایی جهت عملیات نصب و راه اندازی
استاندارد مورد نظر در طراحی:
EN81


فاز اول طراحی: طراحی ابعاد و اندازه ها
پس از انتخاب آسانسور مناسب از نظر تعداد، سرعت و ظرفیت که با بررسی محاسبات ترافیکی و محدودیتهای ابعادی صورت پذیرفت، بر اساس جداول ابعاد و اندازه های مطابق مقررات
EN81 و توصیه های ISO که در صفحات بعد آمده است. سعی می شود مناسبترین ابعاد و اندازه ها انتخاب گردد.
شایان ذکر است ابعاد و اندازه های ارائه شده صرفا" برای آسانسورهای معمولی و استاندارد می باشد. در شرایط خاص و آسانسورهای گرد، آسانسورهای پاناروما(شیشه ای) و یا آسانسورهای صنعتی، ابعاد و اندازه ها بر اساس شرایط موجود تعیین می گردد اما همواره سعی می شود مقررات
EN81 برای میزان فضای هر مسافر (مساحتها) رعایت گردد.
خروجی های فاز اول طراحی عبارتند از:
تعیین ابعاد چاهک (عرض - عمق - ته چاه
Pit - اورهد - طول مسیر)
تعیین ابعاد موتورخانه و محل آن (طول - عرض - ارتفاع - بالا یا پایین)
تعیین ابعاد کابین (یک طرف درب - دو طرف درب)
تعیین نوع دربها و سمت بازشو (چدنی - سربی - در ابعاد مختلف)
نوع وزنه تعادل و ابعاد آن (چدنی - سربی - در ابعاد مختلف)
موقعیت وزنه تعادل (پشت کابین - بغل کابین)


فاز دوم طراحی: تعیین مشخصات فنی قطعات
پس از انتخاب ابعاد و اندازه ها، فاز دوم طراحی که در واقع مشخص نمودن دقیق پارامتر های فنی قطعات می باشد شروع می شود. ابعاد و اندازه های طراحی شده برای چاهک، کابین و درب ها پارامتر های بسیار مهمی هستند که در انتخاب مشخصات فنی قطعات مؤثر می باشد. لذا عوامل اصلی مهم، در انتخاب قطعات و مشخصات فنی آنها عبارتند از:
عوامل موثر در انتخاب تجهیزات
1- نوع استادارد
EN81
2-سرعت آسانسور
3- ظرفیت آسانسور
4- طول مسیر حرکت (تراول آسانسور)
5- ابعاد و اندازه ها (چاهک، موتورخانه، کابین، درب)
6- نوع کاربری آسانسور
7- محیط کاربری آسانسور
8- اتخاب نوع و کیفیت حرکت آسانسور


فاز سوم طراحی: تهیه نقشه های اجرایی جهت عملیات نصب و راه اندازی
پس از طراحی ابعادی و تعیین مشخصات فنی قطعات و تجهیزات، نقشه های اجرایی جهت آماده سازی چاه و همچنین نحوه قرارگیری و نصب تجهیزات و نقشه های مدار های کنترل تهیه می گردد.
در این مرحله از طراحی پارامتر های زیر مشخص می شود.
1- نحوه اسکلت فلزی و آهن کشی جهت چاهک های آجری (محل نصب براکت های ریل)
2- نحوه پلیت گذاری برای چاهک های بتنی )محل نصب براکت های ریل)
3-نحوه قرارگیری تجهیزات آسانسور برای عملیات نصب
4- مشخص نمودن محل سوراخهای سکوی موتورخانه
5- نحوه بتن ریزی کف چاهک و محل قرار گرفتن بافرها
6- نحوه آماده سازی محل های نصب درها
7- محاسبه نیرو های وارده به سازه اصلی چاه
8- مشخص نمودن نقشه اجرایی موتورخانه (قلاب سقف - هواکش موتورخانه و چاهک - درب ورودی - محل تابلوی 3 فاز)
9-تهیه نقشه های کنترل فرمان و نحوه سیم کشی چاهک و موتورخانه
10- ارائه دستورالهمل های کابل کشی و آماده سازی تابلو 3 فاز جهت کارفرما
11- انجام بازرسی های فنی نهایی و تحویل تجهیزات به کارفرما

   

آسانسور بدون موتور خانه

طراحی آسانسورهای خانگی برای مسیرهای حرکت کوتاه و ظرفیت های کم همراه با موتورهای کم مصرف می تواند مخارج برق مصرفی شما را به حد اقل ملاحظه ای کاهش دهد.

ترکیب آسانسور بدون موتور خانه علاوه بر اینکه هزینه ساخت و ساز را برای شما کاهش میدهد امکان استفاده از بهینه از فضای معماری را برای شما فراهم می کند.
 

   

   

تعریف ساده ی آسانسور و انواع آن

وسیله ای جهت حمل و نقل افراد و یا کالا، که به صورت عمودی در یک ساختمان حرکت می کند را آسانسور می گویند.
آسانسور ها را می توان از نظر کاربری در چند گروه تقسیم نمود که عبارتست از :

1- آسانسور های مسافربر
2- آسانسور های باربر
3- آسانسور های ترکیبی باربر مسافربر
4- آسانسور های بیمار بر( برانکارد بر)
5- آسانسور های ماشین بر
6- آسانسور های غذا بر
7- آسانسور های نامه بر

و از نظر نیروی حرکتی آن به مدل های:
1- کششی و یا سیم بکسلی
2- هیدرولیک
3- چرخ دنده ای
تقسیم نمود. وبا توجه به نیاز ساختمان و مجتمع از آن استفاده می گردد.

آنچه که در یک ساختمان در مورد محل نصب آسانسور میباید بدانیم:
مهندسین محترم طراح ساختمان، با مد نظر گرفتن نوع مصرف و همچنین ترافیک ساختمان، انواع آسانسور و تعداد آن را محاسبه می نمایند.

در آسانسور های متداول امروزی که سرعت آسانسور در حدود یک متر بر ثانیه می باشد. نکات و مواردی را در اجرای ساختمان می بایست پیش بینی کرد که به اجرای صحیح و اصولی آسانسور کمک خواهد نمود .
بدیهی است که عملیات ساختمانی و ایمنی کارکرد آسانسور نیز به شکل مطلوب تری انجام خواهد پذیرفت.

الف : چاله آسانسور
در پائین ترین ایستگاه که معمولا، محل نصب اولین درب آسانسور می باشد. نیاز است که از کف تمام شده این طبقه فضایی به اندازه 160 سانتی متر در عمق آسانسور، ایجاد گردد.
این فضا جهت نصب قطعات آسانسور شامل بافرها (ضربه گیرها ) ، لوازم گاورنر سقوط ، محل عبور یوک و سینی کابین و استقرار سکوی ضربه گیر خواهد بود .

در این محل فضای خالی ای وجود خواهد داشت که تقریبا مربعی به ابعاد 60*50*100سانتی متر مربع را می سازد که به این فضا اصطلاحا < فضای جان پناه >
می گویند.

هنگامی که سرویس کار آسانسور جهت سرویسهای دوره ای نگهداری و یا تعمیرات به چاله آسانسور مراجعه می نماید اگر به طور اتفاقی آسانسور حرکت نماید، سرویسکار می تواند از فضای جان پناه جهت نجات جان خود استفاده نماید.
در گذشته ارتفاع این قسمت از چاهک را کمتر از 160 سانتی متر در نظر می گرفتند که موجب نارساییهایی در کار آسانسور و یا حوادث نا خوشایند برای سرویسکار می گردید .
و در مورد ساختمانهای ی قدیمی که فضای لازم را ندارند جهت پیشگیری بهتر است قبل از ورود سرویسکار به چاله آسانسور از یک سکوی پر تابل فلزی استفاده گردد.

ب:اورهد چاهک آسانسور:
در طبقه آخر که محل استقرار آخرین درب آسانسور میباشد فاصله اورهد(طاق بالای چاله آسانسور) تا کف طبقه آخر حداقل به فاصله ای به ارتفاع370 سانتیمتر دارد.
یعنیبه صورت ساده تر از کف طبقه آخر تا طاقی که بتون ریزی میشود و موتور آسانسور بر روی آن قرار می گیرد به ارتفاع370 سانتیمتر نیاز دارد.البته سازندگان آسانسور یا ساختمان سازهای محترم به طور متوسط این ارتفاع را بین اعداد 380 تا 400 سانتیمتر در نظر می گیرند.
این ارتفاع نیز فضای جان پناهی برای سرویس کار آسانسور که بر روی کابین کار می کند ایجاد مینماید.
و همچنین خود کابین نیز دارای لوازم و قطعاتی است که از اتاقک کابین بلندتر بوده و نیاز به این فضا دارد.

پیش نیاز ها و عملیات نصب آسانسور
پیش نیاز های نصب آسانسور شامل تعیین ظرفیت آسانسور ،تعیین ابعاد کابین،تعیین ابعاد چاهک ، آماده سازی چاهک ،تامین برق تک فاز جهت جوشکاری در مرحله درب و ریل ،تامین برق سه فاز برای مرحله راه اندازی ، مشخصات تابلو برق سه فاز ، نصب تابلو برق در موتورخانه و کابل برق مورد نیاز آسانسور و کابل کشی و انتقال برق از کنتور به اطاقک موتورخانه همچنین عملیات نصب آسانسور شامل شاقول اندازی جهت آهن کشی و بر آورد آهن آلات مورد نیاز چاهک ، اجرای آهن کشی داخل چاهک آسانسور ، شاقول اندازی جهت نصب ریل های کابین و ریلهای وزنه ، حمل لوازم درب و ریل آسانسور ، نصب ریلهای کابین و ریلهای وزنه ، نصب درب طبقات و عملیات نظارت و کنترل درب و ریل

 

   

قطعات آسانسور

1_الکتروموتور گیربکس (
Electro Motor Gearbox)
الکتروموتور گیربکس های مورد استفاده شرکت ایساتیس از بهترین سازندگان الکترو موتور گیربکس مخصوص آسانسور انتخاب شده اند که ضمن رعایت استاندارد بین المللی مخصوص شرایط آب و هوای ایران از نظر درجه حرارت محیط و رطوبت و ... می باشد.
در ضمن این الکتروموتورها دارای یک ترمز الکترومکانیکی (اصطکاکی) بوده که بدون هیچ تاخیری پس از قطع منبع تغزیه موتور اصلی و یا مدارهای فرمان، بطور خودکار سیستم محرکه را متوقف می نماید.
ضمنا، سهولت در تعمیر و نگهداری، تامین قطعات یدکی و کارکرد دراز مدت از ویژگی بارز الکتروموتور گیربکس های مورد استفاده شرکت ایمن وزنه می باشد. الکتروموتور گیربکس های این شرکت عموما" ساخت کشورهای اروپای غربی می باشند و عبارتند از:
1-
ALBERTO SASSI ایتالیا
2-
NOUVA M.GT ایتالیا
3-
SICOR - ELECOMP ایتالیا
4-
MONTANARI ایتالیا
5-
SHINDLER آلمان
6-
ORONA اسپانیا
7-
GEARLESS ایتالیا


2_کابین:
کابین های آسانسور شرکت ایساتیس همگام با استاندارد نوین بین المللی با رعایت کلیه اصول ایمنی، متناسب با مشخصات فنی و کاربرد آن بر  طبق درخواست سفارش دهنده ساخته می شود. دیواره، کف، سقف، قاب و کفشکهای کابین از موادی ساخته
می شوند که مقاومت بالایی  در برابر نیروهای  وارده  در هنگام کارکرد عادی ، عملکرد  ترمز ایمنی (پاراشوت) و برخورد احتمالی روی ضربه گیرها را دارا باشد.
جداره کابین از ورق گالوانیزه با حداقل ضخامت 5/1 میلیمتر ساخته می شود و دیواره داخلی آن بنا به سلیقه سفارش دهنده و کاربرد آسانسور با فرمیکای ضدخش، چوب  یا ورق روغنی و انواع استیل ( آینه ای خش دار ، طرح دار ، برجسته و...( روکش شده
و به منظور استحکام و زیبایی آنها قسمتهای خاصی از کابین همواره با فولاد مخصوص تزیین می شود.
علاوه بر این کابینهای پاناروما (شیشه ای)، باری و ماشین بر با استحکام بالا و زیبایی  فوق العاده بنا به درخواست خریدار قابل ارایه می باشد.
کلیه کابین ها بدون درب با نصب قرنیز متحرک (قطع کن ایمنی) در ورودی آن محافظت می شوند و هواکش، دستگیره، دکمه الکترومکانیکی، زنگ اخبار، دکمه توقف اضطراری، نشان دهنده طبقات (نمراتور)، چراغ مشخص کننده اظافه بار و روشنایی فلورسنت از جمله تجهیزات استاندارد کابین ها بوده و در صورت درخواست سفارش دهنده آینه، تلفن و سایر تجهیزات خاص، در نظر گرفته می شود.


3_گاورنر (کنترل کننده های مکانیکی سرعت) و پاراشوت (ترمز اظطراری)
Safety Gear & Gover nor
این دو وسیله از مهمترین قسمتهای آسانسور هستند که به ایمنی آسانسور مربوط می باشند.
گاورنرها در هنگام تولید کنترل کیفیت گردیده و سپس طبق سفارش خریدار در سرعنهای مورد نظر و بر اساس استاندارد مربوطه توسط دستگاه های الکترونیکی تنظیم و پلمپ می شوند.
از ویژگیهای مهم این وسیله آن است که در هنگام حرکت حرکت کابین به سمت بالا یا پایین قابلیت انجام کار دارد و هنگامیکه سرعت حرکت کابین به هر عللی از سرعت نامی آسانسور بیشتر شود سیم بکسل گاورنر به پاراشوت که بر روی یوک کابین نصب می باشد فرمان مکانیکی داده و برابر عمل ترمز، کابین سریعا" متوقف می شود.
پاراشوتهای مورد استفاده در دارای عملکرد بسیار خوبی بوده و معمولا" دو نوع می باشند:
الف- پاراشوتهای تدریجی
ب- پاراشوتهای لحظه ای
برای آسانسورهای با سرعت حداکثر 6/0 متر بر ثانیه از انواع لحظه ای و برای سرعتهای بیشتر از 6/0 متر بر ثانیه حتما" از نوع تدریجی استفاده خواهد شد.
4_شستی
شستی های مورد استفاده در کابین و طبقات علاوه بر زیبایی در فریم و رنگهای متنوع و اشکال مختلف نمایش جهت و مطابق با هر سلیقه ای قابل ارائه می باشد، و به طور مثال بدنه شستی ها می تواند از استنلس استیل، برنز و آلومینیم (با پوششهای آنادایز رنگی، پودر استاتیک و رنگ کوره ای) و نیز نشان دهنده های جهت می تواند از نوع ثابت (
LED) و یا از نوع متحرک Dot Matrix باشد.ولتاژ مورد نیاز این شستی ها 24 ولت بوده و کاملا" اصول ایمنی در ساخت آنها رعایت شده است.
5_سیم بکسل (
Rope )
سیم بکسلهای مورد استفاده این شرکت ساخت کارخانجات معتبر دنیا بوده و از بهترین نوع انتخاب می شوند، این طنابهای فولادی مخصوص آسانسورهای کششی بوده که یک رشته کنف نیز در مرکز خود دارند و مطابق با استاندارد
DIN3062 تولید می شوند.
ضریب اطمینان بکار گرفته شده در طراحی سیم بکسلها بستگی به سرعت حرکت دارد و معمولا" از 8 (برای سرعتهای پایین) تا 12 (برای سرعتهای بالا) متغیر است.
مرغوبترین سیم بکسلها عبارتند از:
1- فایفر آلمان
2- گوستاولف
3- براگ
6_ریل
ریل وسیله ای است از جنس صلب و عمودی که نقش هدایت کننده کابین و وزنه تعادل را در نصب آسانسور دارا می باشد. که متعلقات و اتصالات آن می بایست تحمل نیروهای ناشی از عملکرد ترمز ایمنی (پاراشوت) و همچنین انحنا و پیچشهای ناشی از بار نامتعادل داخل کابین را دارا باشد.
7_درب آسانسور
دربهای آسانسور شرکت ایساتیس متناسب با نوع و کاربرد آسانسورها مطابق با استاندارد های جهانی طراحی و مهندسی (
ISO EN-81)ساخته می شوند که در نهایت علاوه بر زیبایی و استحکام، کلیه ویژگیهای فنی و ایمنی را دارا می باشند. به طور مثال دربها دارای سوئیچ الکتریکی می باشند که هنگام باز بودن یا باز شدن از روشن شدن موتور و حرکت کابین جلوگیری به عمل می آورد.
کلیه دربها با قاب به صورت دو جداره از ورقهای فولادی5/1 ، 2 ، 3 میلیمتری و در انواع لولائی یک لنگه و دو لنگه با زاویه بازشو 105 درجه و اتوماتیک تلسکوپی کشوئی و سانترال (مرکزی) به عرضهای مختلف و مطابق استاندارد ساخته می شود.
معمولا" کلیه دربها با رنگ تزئین می گردند، لیکن بر طبق درخواست دربهای اتوماتیک را می توان با روکش استنلس استیل و یا آلیاژی از برنزویا شیشه ای متناسب با معماری بنا نیز تزئین کرد.
همچنین در صورت تقاضا، شرکت ایساتیس توانایی طراحی و ساخت انواع درب در اندازه های مورد نظر جهت مصارف و کاربردهای خاص و یا مناسب با وضعیت ساختمان را دارا می باشد.


8_تابلو فرمان
تابلوی کنترلر میکروپروسسوری مورد استفاده شرکت ایساتیس تایید شده از طرف سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی می باشد که مختصری از ویژگیهای تابلوی کنترلر به شرح زیر ذکر میگردد:
کنترل اسانسور با مانورهای کلکتیو سلکتیو (تا 1 طبقه) کلکتیودان و فول کلکتیو ( تا 24 طبقه)
•قابل استفاده با دربهای لولائی ساده، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک
•قابلیت عملکرد با یک مکانیزم ساده سلکتور یا مگنت
•نمایش وضعیت سنسورها و سیگنالهای مهم آسانسور توسط
LED (اروپای غربی)
•قابلیت طراحی برای سیستمهای یک سرعته، دو سرعته (
ACVV، VVVF )
•تنظیم پارامترهای اساسی توسط دیپ سوئیچهای برد اصلی از قبیل طبقه - پارک - زمان استارت مجدد - انتخاب مانور ...
•امکان رویزیون (کنترل آسانسور از موتورخانه و داخل کابین)
•امکان کار در حد
Lifter (قابلیت قطع شاسی های بیرون از داخل کابین)
•برنامه ریزی شده جهت سنسورهای
Over Load - Full Load و آتش نشانی
•دو برابر شدن ضریب ایمنی به علت وجود مراقبت های نرم افزاری علاوه بر روش کناکتهای سری شده

تابلو کنترل دیجیترول (مجهز به درایو3
vf مدل ) VACON :

•استارت و ایست ملایم آسانسور
•دقت ایست بالا
•بهبود راندمان مصرف انرژی به میزان تقریبی 35%
•کاهش تلفات حرارتی موتور
•امکان حذف فلایول فلزی و فن موتورهای دو سرعته
•اصلاح ضریب توان
•کاهش جریان اولیه راه اندازی موتور بهنگام استارت
•افزایش ضریب حفاظت موتور

تابلو کنترل دینامیک (مجهز به درایو3
VF مدل)RST

• طراحی شده برای کاربرد در سیستم کنترل آسانسور
• دقت ایست بسیار بالا و تغییرات سرعت بسیار ملایم
• دارای امکانات خاص برای سرعت های بالا تر از یک متر بر ثانیه
• مناسب برای موتور های سنکرون ؤ آسنکرون و
Gearless
• امکان برنامه ریزی بهینه برای توقف بدون خزش

تابلو کنترل دیجیترول ( دوسرعته ) :


• تا 8 کلکتیودان و 6 طبقه کلکتیو سلکتیو
• قابلیت گسترش تا 16 طبقه با استفاده از کار کداک
• سهولت انطباق با انواع سیستم های درب
• قابلیت انطباق با انواع سیستم های درب
• مناسب آسانسورهای مسافربر ، باربر و خودرو بر
 

   

کارهای اجرائی کارفرما هنگام اجرای آسانسور در ساختمان

- ضد زنگ آهن کشی
- دیوار کشی دورتادور چاهک آسانسور بعد از نصب ریل و درب
- سفید کاری دیوارهای داخلی چاهک و مسدود کردن کلیه منافذ
- سفید کاری آستانه درب
- نصب قلاب زیر طاق اتاق آسانسور با تحمل بار ۱۵۰۰ کیلو گرم
- نصب کابل و جعبه سه فاز در اتاق آسانسور
- اجرا چراغ تونلی
- روشنائی موتور خانه
- اجرا هواکش 40در40 داخل اتاق آسانسور
- اجرا چاه ارت
- بنائی ته چاهک و اجرا سکوی ته چاه

- اجرا بتون بعد از تهیه موتور آسانسور
- رنگ آمیزی درب های طبقات
- اجرا دریچه چاهک آسانسور در موتور خانه
* مسئولیت تحمل نیروهای وارده بر دیوارههای آسانسور وبتون بالا واستقامت کف چاهک بر عهده مهندس ناظر ساختمان می باشد.

دستورالعمل حرکت کابین در زمان قطع برق  :

1-ابتدا کلید اصلی برق را قطع کنید.

2-دسته ترمز روی گیربکس را به سمت راست یا چپ گردانده تا ترمز آزاد شود. (مراقب باشید در این حال فولی گیربکس آزاد می شودوکابین با سرعت زیاد حرکت می کند برای کنترل سرعت کافیست دسته ترمز به حالت اول برگردانده شود.)

3- بادست فولی اصلی را پس از آزاد شدن ترمز گردانده تا کابین به راستای یک طبقه برسد. دراین حالت افراد می توانند ازداخل کابین خارج شوند.

- راستای طبقه با رنگ روی سیم بکسل علامت گذاری شده است .

4-کلید اصلی برق مجددا وصل شود تادر صورت وصل برق شبکه آسانسور بتواند کار کند.