نقش ایمنی در صنعت

روانشناسی صنعتی
نویسنده : محمد میلاد ناظران - ساعت ٢:٤٧ ‎ب.ظ روز پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۸٧
 

در زندگی روزمره افراد، دو حوزه اصلی وجود دارد که معمولاً استرس ها و فشارهای روزانه از آن جا سرچشمه می گیرد: کار و خانه. اما از بین این دو، ظاهراً کار، فشار و استرس بیشتری را برای فرد در پی دارد. از آن جایی که اغلب مردم ناچارند با وجود کمبود وقت و روزهای یکنواخت و خسته کننده کار کنند، به نظر می رسد که بیشترین شکایت مردم از برنامه ریزی های روزمره ای است که با یک رییس نفرت انگیز، همکاران خبرچین و خسته کننده و بد خلق همراه می شود.

این مقاله در ارتباط با آن هایی است که در محل کارشان احساس فشار و استرس دارند. ولی این استرس قابل کنترل و مهار شدن است. هیچ وقت احساس نکنید که در این ارتباط هیچ کاری نمی توان انجام داد. فشارها و استرس های کاری و نیازمان به حمایت خانواده یک واقعیت است. چیزی که شما در این شرایط نیاز دارید این است که بدانید فشار و استرس همیشه هست ولی باید راه مقابله با آن را بیاموزید.در این مقاله چند راهکار ارایه می شود تا در مواقعی که در کار استرس دارید، به یاری تان بیاید.


  1
به خودتان استراحت دهید.

 

بلند شوید و دفتر کارتان را ترک کنید. در حالی که تلفن همراه یا هر چیز دیگری که آرامش تان را بر هم بزند به همراه ندارید به یک جای آرام بروید. کمی راه بروید. تغییر و تنوع در فضای درون تان به احیای دوباره ذهن تان کمک می کند.

 - 2حرف بزنید.

 

هر گاه احساس کردید کسی در ارتباط با شما پایش را از گلیمش درازتر کرده و حرمت ها را زیر پا گذاشته سریعاً از آن فضا دور شوید. اگر دوستان تان وقت آزاد دارند از آن ها بخواهید که به حرف ها و دردودل هایتان گوش کنند و در مواجهه با نگرانی و اضطراب تان به شما کمک کنند. اگر 20 دقیقه حرف بزنید آرام خواهید شد.

  -3   انبساط خاطر.


چند دقیقه نفس عمیق بکشید و یا به ورزش های کششی بپردازید. این فعالیت ها به اندازه ی کافی به شما کمک می کنند تا قوای ذهنی تان احیا شده و خون تان نیز بهتر پمپاژ شود. ورزش به بالا بردن و بهبود خلق و خویتان نیز کمک خواهد کرد.


 - 4
بخورید و بیاشامید.

 
چند دقیقه به خودتان استراحت دهید و از یک خوراکی مغذی لذت ببرید. یک کیک یا کلوچه پر کالری شاید کمی باعث تنبلی تان شود، پس یک بیسکویت محتوی سبوس گندم را امتحان کنید. یک فنجان چای آرام بخش هم بنوشید. این خوردن و آشامیدن به شما در کسب انرژی مورد نیاز کمک خواهد کرد.

 
5
- بخندید.


خنده فشار خون را پایین می آورد و اکسیژن بیشتری به بدن تان می رساند و ماهیچه های سفت و سخت را سست و شل می کند. وقتی که احساس خوبی ندارید سعی کنید با یکی از دوستان خوش مشربتان تماس بگیرید. چند تا لطیفه خوب که کسی را هم نرنجاند برای خودتان و همکاران تان تعریف کنید. خوش طبعی و خوش خلقی روش بسیار خوب و مفیدی برای گره گشایی از مشکلات و آرام شدن است. یاد بگیرید در شرایط و موقعیت های روزمره بخندید و لبخند را فراموش نکنید، چرا که این کار می تواند یک روز خسته کننده کاری را به یک روز لذت بخش تبدیل کند.